Тема "Ступінь дисоціації. Сильні та слабкі електроліти"
Цілі уроку: розширити знання учнів про електроліти; ознайомити з поняттями «сильні та слабкі електроліти»; показати кількісну характеристику процесу електролітичної дисоціації — ступінь дисоціації; закріпити навички складання рівнянь дисоціації кислот, основ і солей; визначити відмінності сильних і слабких електролітів.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: фронтальне опитування, групова робота.
Обладнання: таблиця розчинності, періодична система хімічних елементів, презентація "Ступінь дисоціації"
Хід уроку:
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання.
Мотивація навчальної діяльності
А. Фронтальне опитування (хімічний диктант)
Варіант І |
Варіант ІІ |
1. Електроліти це — ... |
|
2. Електролітична дисоціація — це. |
|
3. Вид хімічного зв’язку в молекулах електролітів: ... неелектролітів: ... |
|
4. Речовини, у результаті дисоціації яких утворюється лише один вид катіонів — H+, називаються. |
|
5. Речовини, у результаті дисоціації яких утворюється лише один вид аніонів — OH , називається. |
|
6. Напишіть рівняння дисоціації: |
|
HCl |
HBr |
KOH |
NaOH |
CuSO4 |
NaNO3 |
Al2(SO4)3 |
Fe2(SO4)3 |
Б. Робота в парах
1. Обчисліть число іонів у розчинах, що містять:
2 моль CuSO4
1,5 моль HCl
1 моль Al2(SO4)3
1 моль Na3PO4
4 моль NaOH
3 моль H2SO4
2. У розчині містяться іони: Na+, SO42-, NO3-, OH-, Cu2-, Ba2+.
• Напишіть формули електролітів, які могли помістити в розчин для одержання цих іонів.
• Назвіть іони, які не можуть одночасно міститися в розчині. Чому?
3. Виберіть речовини, у розчинах яких лампочка загориться:
• Натрій хлорид
• Етиловий спирт
• Хлоридна кислота
• Дистильована вода
• Бензин
• Натрій гідроксид
• Кальцій карбонат
• Калій сульфат
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Кількісно процес дисоціації речовин у розчині можна оцінити за ступенем дисоціації:
де Nдис — число молекул, що продисоціювали;
Nзаг — загальне число молекул, поміщених у розчин; а залежить від природи розчиненої речовини й розчинника.
Умовно прийнято вважати: якщо:
• α > 30 % — електроліт сильний (солі, луги, сильні кислоти);
• 2 % < α < 30 % — електроліт середній (H3PО4, НF);
• α < 2 — слабкі електроліти (H2О, NH4ОH, органічні кислоти, H2CО3, H2SiО3, H2S та ін.).
Дисоціація середніх і слабких електролітів оборотна й поетапна. Ступінь дисоціації відіграє важливу роль у процесах, що протікають у розчині. У розчинах слабких електролітів одночасно містяться і іони, і молекули розчиненої речовини. Наприклад, у розчині карбонатної кислоти:
Одночасно в розчині можуть міститися три види іонів, молекули карбон(ІІ) оксиду й карбонатної кислоти.
Узагальнюємо, що поділ на сильні та слабкі електроліти умовний. Ступінь дисоціації α змінюється за умов:
• підвищення температури;
• зменшення концентрації розчинених речовин;
• заміни розчинника.
Наприклад, у 98%-му розчині H2SО4 (слабкий електроліт) у разі розведення ступінь дисоціації збільшується.
IV. Творче застосування отриманих знань (керована практика)
Завдання 1
Запишіть рівняння поетапної дисоціації речовин:
• H2CО3;
• Mg(ОH)2;
• H3PО4;
• Ca(ОH)2.
Завдання 2
Що означає вираз: ступінь дисоціації дорівнює 0,25; 50 %; 15 %; 0,0017?
Завдання 3
Обчисліть ступінь дисоціації, якщо відомо, що за температури 25 °С у воді розчинилося молекул речовини:
• 20 із 200;
• 10 із 80;
• 30 зі 100;
• 50 зі 150.
Завдання 4
Чому дорівнює ступінь дисоціації, якщо N = 0? якщо Nдис = Nзаг?
Завдання 5
За температури 18 °С ступінь дисоціації води дорівнює 1,4 · 10-9. Обчисліть, скільки молекул продисоціює в 1 л води.
Розв’язання
Завдання 6
Обчисліть кількість іонів H+ у розчині сульфатної кислоти масою 180 г, якщо масова частка кислоти — 50 %. Ступінь дисоціації прийняти за 100 %.
V. Підбиття підсумків уроку
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.