Субота, 27.04.2024, 08:49
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії

Меню
Фотощоденник
Опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 549

Періодичний закон.

 Тема: Періодичний закон.

Тема: Взаємозв`язок між розміщенням елементів у періодичній системі та властивостями хімічних елементів, простих речовин, сполук елементів з Гідрогеном та Оксигеном.

Мета: підвести учнів до наукового пояснення періодичної зміни властивостей елементів та їх сполук.

Обладнання: Періодична система, ряд електронегативності елементів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи: еврістична бесіда.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання.
  2. Актуалізація опорних знань про періодичний закон (за Менделєєвим) та в сучасному формулюванні.
  3. ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1) Постановка проблеми: отже властивості елементів залежать періодично від зростання заряду ядра, але ж елементи розташовані по порядку, а значить і заряд ядра, на який вказує порядковий номер, зростає лінійно. А що ж змінюється з ростом заряду ядра періодично і впливає на властивості елементів? В ході бесіди з учнями вчитель підводить їх до думки: періодично змінюється електронна оболонка атома, точніше заповнення останнього (зовнішнього - чи завжди?), інколи передостаннього енергетичного рівня. А, отже, змінюються і властивості. (АОЗ про властивості).

Сьогодні ми розглянемо такі властивості: радіус атома і електронегативність і з'ясуємо в чому ж суть понять: металічні і неметалічні властивості.

(АОЗ про будову атома, атомну орбіталь) в ході бесіди з'ясовуються питання :

  • Що ми будемо розуміти під радіусом атома?
  • Як будуть змінюватись радіуси в групі? Чому?
  • У періоді (наприклад, від літію до флуору) радіуси зменшуються. Чому?
  • Які будуть радіуси у металів?
  • Які будуть радіуси у неметалів?
  • Які елементи будуть краще утримувати свої електрони: з малими чи великими радіусами? Метали чи неметали?
  • Які елементи будуть приймати електрони: з великими чи малими радіусами? Метали чи неметали? Чому?
  • Метали віддають чи приймають електрони? Чому?
  • Неметали віддають чи приймають електрони? Чому?
  • Що ми розуміємо під металічними та неметалічними властивостями?
  • Як будуть змінюватись неметалічні властивості в групі, періоді?
  • Як будуть змінюватись металічні властивості в групі, періоді?
  • Який неметал буде найактивніше приймати електрон?

2. Вчитель без деталізації повідомляє, що метали володіють відновними властивостями - віддають електрони, а неметали - окисними - приймають електрони. При їх взаємодії утворюються електронні пари. Один з елементів відтягує спільну електронну пару до себе. Вчитель дає визначення електронегативності.

які елементи будуть володіти високою електронегативністю: метали чи неметали? Чому? Вчитель пропонує учням спрогнозувати ряд електронегативності неметалів. (Якщо ряд є серед стендових матеріалів, бажано його завісити). Правильність прогнозування перевіряємо за рядом.

3. Постановка проблеми: ми вирішили, що найбільш електронегативний елемент - флор, але ж неон має менший радіус - здавалось би, він повинен проявляти ще активніше неметалічні властивості. Чому благородні гази інертні?

Примітка: як правило це питання виникає у самих учнів в ході бесіди.

4. Питання розв'язуємо разом, ілюструючи записами електронно-графічних формул елементів № 9, 18, 36.

Подібні за властивостями не тільки інертні гази. АОЗ про природні родини хімічних елементів.

Чому подібні між собою:

а) Са, Mg, Ва б) N, Р, As, в) CI, Br, J ? - три учні працюють біля дошки, записують ЕГФ елементів, аргументують свою думку разом з учнями вчитель формулює та записує висновки.

  • В чому суть явища періодичності?

Періодичне повторення властивостей хімічних елементів зумовлене періодичним повторенням структури зовнішнього електронного їхніх атомів.

  1. Закріплення. Розв'язування тестових завдань.
  2. Підсумок уроку: - в чому суть явища періодичності?
  • які властивості змінюються періодично?
  • Як зростають радіуси в періоді? Чому?
  • Що ми розуміємо під металічними властивостями?
  • Що ми розуміємо під неметалічними властивостями?
  • Що називають електронегативністю?
  • Які елементи найбільш електронегативні?
  • Чому інертні гази - хімічно неактивні?
  1. Домашнє завдання: параграф 16, вивчити, ряд електронегативності записати в зошити, пояснити, чому схожі між собою К, Na, Cs (письмово).
  2. Оцінювання. Мотивація.

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Наші друзі











Освіта в Українi