Тема: Періодичний закон.
Тема: Взаємозв`язок між розміщенням елементів у періодичній системі та властивостями хімічних елементів, простих речовин, сполук елементів з Гідрогеном та Оксигеном.
Мета: підвести учнів до наукового пояснення періодичної зміни властивостей елементів та їх сполук.
Обладнання: Періодична система, ряд електронегативності елементів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи: еврістична бесіда.
Хід уроку:
- Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання.
- Актуалізація опорних знань про періодичний закон (за Менделєєвим) та в сучасному формулюванні.
- ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1) Постановка проблеми: отже властивості елементів залежать періодично від зростання заряду ядра, але ж елементи розташовані по порядку, а значить і заряд ядра, на який вказує порядковий номер, зростає лінійно. А що ж змінюється з ростом заряду ядра періодично і впливає на властивості елементів? В ході бесіди з учнями вчитель підводить їх до думки: періодично змінюється електронна оболонка атома, точніше заповнення останнього (зовнішнього - чи завжди?), інколи передостаннього енергетичного рівня. А, отже, змінюються і властивості. (АОЗ про властивості).
Сьогодні ми розглянемо такі властивості: радіус атома і електронегативність і з'ясуємо в чому ж суть понять: металічні і неметалічні властивості.
(АОЗ про будову атома, атомну орбіталь) в ході бесіди з'ясовуються питання :
- Що ми будемо розуміти під радіусом атома?
- Як будуть змінюватись радіуси в групі? Чому?
- У періоді (наприклад, від літію до флуору) радіуси зменшуються. Чому?
- Які будуть радіуси у металів?
- Які будуть радіуси у неметалів?
- Які елементи будуть краще утримувати свої електрони: з малими чи великими радіусами? Метали чи неметали?
- Які елементи будуть приймати електрони: з великими чи малими радіусами? Метали чи неметали? Чому?
- Метали віддають чи приймають електрони? Чому?
- Неметали віддають чи приймають електрони? Чому?
- Що ми розуміємо під металічними та неметалічними властивостями?
- Як будуть змінюватись неметалічні властивості в групі, періоді?
- Як будуть змінюватись металічні властивості в групі, періоді?
- Який неметал буде найактивніше приймати електрон?
2. Вчитель без деталізації повідомляє, що метали володіють відновними властивостями - віддають електрони, а неметали - окисними - приймають електрони. При їх взаємодії утворюються електронні пари. Один з елементів відтягує спільну електронну пару до себе. Вчитель дає визначення електронегативності.
які елементи будуть володіти високою електронегативністю: метали чи неметали? Чому? Вчитель пропонує учням спрогнозувати ряд електронегативності неметалів. (Якщо ряд є серед стендових матеріалів, бажано його завісити). Правильність прогнозування перевіряємо за рядом.
3. Постановка проблеми: ми вирішили, що найбільш електронегативний елемент - флор, але ж неон має менший радіус - здавалось би, він повинен проявляти ще активніше неметалічні властивості. Чому благородні гази інертні?
Примітка: як правило це питання виникає у самих учнів в ході бесіди.
4. Питання розв'язуємо разом, ілюструючи записами електронно-графічних формул елементів № 9, 18, 36.
Подібні за властивостями не тільки інертні гази. АОЗ про природні родини хімічних елементів.
Чому подібні між собою:
а) Са, Mg, Ва б) N, Р, As, в) CI, Br, J ? - три учні працюють біля дошки, записують ЕГФ елементів, аргументують свою думку разом з учнями вчитель формулює та записує висновки.
- В чому суть явища періодичності?
Періодичне повторення властивостей хімічних елементів зумовлене періодичним повторенням структури зовнішнього електронного їхніх атомів.
- Закріплення. Розв'язування тестових завдань.
- Підсумок уроку: - в чому суть явища періодичності?
- які властивості змінюються періодично?
- Як зростають радіуси в періоді? Чому?
- Що ми розуміємо під металічними властивостями?
- Що ми розуміємо під неметалічними властивостями?
- Що називають електронегативністю?
- Які елементи найбільш електронегативні?
- Чому інертні гази - хімічно неактивні?
- Домашнє завдання: параграф 16, вивчити, ряд електронегативності записати в зошити, пояснити, чому схожі між собою К, Na, Cs (письмово).
- Оцінювання. Мотивація.