Меню
Фотощоденник
Опитування
|
Ступінь дисоціації. Сильні та слабкі електролітиТема "Ступінь дисоціації. Сильні та слабкі електроліти" Цілі уроку: розширити знання учнів про електроліти; ознайомити з поняттями «сильні та слабкі електроліти»; показати кількісну характеристику процесу електролітичної дисоціації — ступінь дисоціації; закріпити навички складання рівнянь дисоціації кислот, основ і солей; визначити відмінності сильних і слабких електролітів. Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці. Форми роботи: фронтальне опитування, групова робота. Обладнання: таблиця розчинності, періодична система хімічних елементів, презентація "Ступінь дисоціації" Хід уроку: I. Організація класу II. Перевірка домашнього завдання. Мотивація навчальної діяльності А. Фронтальне опитування (хімічний диктант)
Б. Робота в парах 1. Обчисліть число іонів у розчинах, що містять: 2 моль CuSO4 1,5 моль HCl 1 моль Al2(SO4)3 1 моль Na3PO4 4 моль NaOH 3 моль H2SO4 2. У розчині містяться іони: Na+, SO42-, NO3-, OH-, Cu2-, Ba2+. • Напишіть формули електролітів, які могли помістити в розчин для одержання цих іонів. • Назвіть іони, які не можуть одночасно міститися в розчині. Чому? 3. Виберіть речовини, у розчинах яких лампочка загориться: • Натрій хлорид • Етиловий спирт • Хлоридна кислота • Дистильована вода • Бензин • Натрій гідроксид • Кальцій карбонат • Калій сульфат ІІІ. Вивчення нового матеріалу Кількісно процес дисоціації речовин у розчині можна оцінити за ступенем дисоціації: де Nдис — число молекул, що продисоціювали; Nзаг — загальне число молекул, поміщених у розчин; а залежить від природи розчиненої речовини й розчинника. Умовно прийнято вважати: якщо: • α > 30 % — електроліт сильний (солі, луги, сильні кислоти); • 2 % < α < 30 % — електроліт середній (H3PО4, НF); • α < 2 — слабкі електроліти (H2О, NH4ОH, органічні кислоти, H2CО3, H2SiО3, H2S та ін.). Дисоціація середніх і слабких електролітів оборотна й поетапна. Ступінь дисоціації відіграє важливу роль у процесах, що протікають у розчині. У розчинах слабких електролітів одночасно містяться і іони, і молекули розчиненої речовини. Наприклад, у розчині карбонатної кислоти: Одночасно в розчині можуть міститися три види іонів, молекули карбон(ІІ) оксиду й карбонатної кислоти. Узагальнюємо, що поділ на сильні та слабкі електроліти умовний. Ступінь дисоціації α змінюється за умов: • підвищення температури; • зменшення концентрації розчинених речовин; • заміни розчинника. Наприклад, у 98%-му розчині H2SО4 (слабкий електроліт) у разі розведення ступінь дисоціації збільшується. IV. Творче застосування отриманих знань (керована практика) Завдання 1 Запишіть рівняння поетапної дисоціації речовин: • H2CО3; • Mg(ОH)2; • H3PО4; • Ca(ОH)2. Завдання 2 Що означає вираз: ступінь дисоціації дорівнює 0,25; 50 %; 15 %; 0,0017? Завдання 3 Обчисліть ступінь дисоціації, якщо відомо, що за температури 25 °С у воді розчинилося молекул речовини: • 20 із 200; • 10 із 80; • 30 зі 100; • 50 зі 150. Завдання 4 Чому дорівнює ступінь дисоціації, якщо N = 0? якщо Nдис = Nзаг? Завдання 5 За температури 18 °С ступінь дисоціації води дорівнює 1,4 · 10-9. Обчисліть, скільки молекул продисоціює в 1 л води. Розв’язання
Завдання 6 Обчисліть кількість іонів H+ у розчині сульфатної кислоти масою 180 г, якщо масова частка кислоти — 50 %. Ступінь дисоціації прийняти за 100 %. V. Підбиття підсумків уроку VI. Домашнє завдання Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи. |
Пошук
|