Субота, 27.04.2024, 15:37
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії

Меню
Фотощоденник
Опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 549

Значення розчинів у природі й життєдіяльності людини

Тема: Значення розчинів у природі й життєдіяльності людини. Поняття про дисперсні системи, колоїдні та істинні розчини.

          Мета: сформувати поняття про розчини, ознаки класифікації розчинів, відмінності істинних і колоїдних розчинів; сформувати вміння розрізняти дисперсні системи; розвивати вміння порівнювати, аналізувати; виховувати культуру хімічних записів, хімічної мови

          Обладнання: вода, калій перманганат, купрум сульфат, пісок, пляшка з газованою мінеральною водою, розчин кухонної  солі, розведений чай; хімічні стакани, скляні палички, етикетки мінеральних вод і солодких газованих напоїв, презентація."Розчини".

          Основні поняття: розчин,  дисперсна фаза, дисперсійне середовище, істинний розчин, колоїдний розчин, емульсія, суспензія.

          Тип уроку: вивчення нового матеріалу; урок-лекція

Хід уроку

І. Організаційний етап

      Привітання, перевірка готовності до уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

      Слайди презентації з темою та завданням. Виконання завдання. Виступ кількох учнів.

     Розчини і процес розчинення мають величезне значення в природі, повсякденному житті людини, науці і техніці.

  Найчастіше ми маємо справу не з чистими речовинами, а з розчинами або сумішами. Вода морів, річок, озер, ґрунтові води, питна вода - це розчини. Більшість мінералів - це тверді розчини. Сік рослин, напої, лаки, фарби, ліки - це розчини. Засвоєння їжі пов'язане з розчиненням поживних речовин. Розчини використовуються в промисловості: текстильній, металообробній, фармацевтичній, при виробництві пластмас, синтетичних волокон, мила. Більшість хімічних реакцій відбувається в розчинах, живі організми складаються з розчинів - кров, лімфа, міжклітинна рідина, цитоплазма.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Наведіть приклади розчинів, з якими ви зустрічаєтеся в повсякденному житті.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Поняття про розчини.

     Демонстрація: в хімічні стакани з водою поміщаємо кухонну сіль, цукор, мідний купорос, пісок, олію.

Бесіда:

- Як змінюється стан речовини в стакані з водою?

- Чому відбувається зміна забарвлення води?

- Як впливає перемішування на швидкість розчинення речовин?

- Чи змінюються властивості розчинника?

     При цьому вода набуває нових властивостей: у неї з'являється смак, колір, змінюється щільність, температура кипіння і інше. Отримана рідина вже не є водою. Це розчин.

     Розчин - це гомогенна суміш речовин.

   Профільтруємо розчини - сіль, цукор, купрум сульфат - не вдається відділити від води. Ці розчини прозорі і однорідні. Це істинні розчини. Їх основна ознака — однорідність.

  При розчиненні піску у воді отримуємо суміш з частинками речовини, вона непрозора і неоднорідна. Частинки поступово осідають на дно, тому що пісок не розчиняється. При фільтруванні вони залишаються на фільтрі.

     При розчиненні речовин відбувається їх подрібнення і розсіювання в об'ємі розчину. Усі розчини інакше називають дисперсними системами. У розчині частинки однієї речовини рівномірно розподілені між частинками іншої.

     У розчині завжди міститься розчинник (дисперсне середовище) і розчинена речовина (дисперсна фаза).

Групова робота:

     Роздивиться етикетки мінеральних вод і солодких напоїв, визначте їх якісний і кількісний склад.

Питання для обговорення:

- Чи мають розчини постійний хімічний склад?

2. Класифікація дисперсних систем

    Залежно від ступеня подрібнення речовин розрізняють наступні системи:

     - завись;

- колоїдний розчин;

- істинний розчин.

Ознаки порівняння

Зависі

Колоїдні розчини

Істинні розчини

Величина часток

10–7 – 10–5 м

невеликі частинки.

10–9 – 10–7 м

скупчення частинок.

менше 1нм

Оптичні властивості

Непрозорі, мутні.

Прозорі, розсіюють світло.

Прозорі, світло не розсіюють.

Можливість розділення

Завислі частинки не проходять крізь паперовий фільтр.

Завислі частинки проходять крізь паперовий фільтр, але не проходять крізь пергаментний. фільтр

Фільтруванням розділити неможливо.

Стійкість

Нестійкі в часі, зважені частки досить швидко осідають на дно або спливають на поверхню.

Відносно стійкі, з часом старіють, втрачають воду

(синерезис).

Стійкі у часі, не старіють, можуть існувати нескінченно довго, якщо не відбувається хімічна реакція.

 

 

3. Класифікація грубодисперсних систем за агрегатним станом середовища і фази..

Дисперсне середовище

Дисперсна фаза

тверда

рідка

газоподібна

тверде

Тверді розчини (сплави металів, скло).

-

Піни.

рідке

Зависі, суспензії, золі.

Емульсії (вода та масло, молоко).

Гідрозолі.

газоподібне

Аерозолі, дим.

Аерозолі, тумани.

-

4. Значення розчинів

Без яких природних розчинів неможливе життя людини?

Назвіть фізіологічно важливі розчини.

Назвіть галузі хімічної промисловості, в яких використовуються розчини.

V. Узагальнення знань

Бесіда:

     - Чому річкова, колодязна і тала вода мають різний смак?

- Яка з них найбільш чиста з хімічної точки зору?

- Від яких домішок у воді можна позбутися фільтруванням, відстоювання, дистиляцією?

     - У будівництві застосовують так званий цементний розчин. Його компонентами є цемент, пісок і вода. Чи можна назвати цю суміш розчином з наукової точки зору?

    - Поясніть, чому в інструкціях до лікарських препаратів у формі суспензій та емульсій завжди є вказівка: «Перед вживанням ретельно збовтати».

    - Чи можна стверджувати, що соки полуниці, чорної смородини є розчинами і містять кілька розчинених речовин?

VI. Підсумок уроку.

    «Мікрофон»:Я уявляю розчин як...?

  VII. Домашнє завдання. Опрацювати параграф підручника, вивчити визначення.

Творче завдання: написати есе про значення розчинів

  VIII. Оцінювання роботи активних учнів, аргументація оцінок.

 

 

 

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Наші друзі











Освіта в Українi