Меню
Фотощоденник
Опитування
|
Значення розчинів у природі й життєдіяльності людиниТема: Значення розчинів у природі й життєдіяльності людини. Поняття про дисперсні системи, колоїдні та істинні розчини. Мета: сформувати поняття про розчини, ознаки класифікації розчинів, відмінності істинних і колоїдних розчинів; сформувати вміння розрізняти дисперсні системи; розвивати вміння порівнювати, аналізувати; виховувати культуру хімічних записів, хімічної мови Обладнання: вода, калій перманганат, купрум сульфат, пісок, пляшка з газованою мінеральною водою, розчин кухонної солі, розведений чай; хімічні стакани, скляні палички, етикетки мінеральних вод і солодких газованих напоїв, презентація."Розчини". Основні поняття: розчин, дисперсна фаза, дисперсійне середовище, істинний розчин, колоїдний розчин, емульсія, суспензія. Тип уроку: вивчення нового матеріалу; урок-лекція Хід уроку І. Організаційний етап Привітання, перевірка готовності до уроку. ІІ. Мотивація навчальної діяльності Слайди презентації з темою та завданням. Виконання завдання. Виступ кількох учнів. Розчини і процес розчинення мають величезне значення в природі, повсякденному житті людини, науці і техніці. Найчастіше ми маємо справу не з чистими речовинами, а з розчинами або сумішами. Вода морів, річок, озер, ґрунтові води, питна вода - це розчини. Більшість мінералів - це тверді розчини. Сік рослин, напої, лаки, фарби, ліки - це розчини. Засвоєння їжі пов'язане з розчиненням поживних речовин. Розчини використовуються в промисловості: текстильній, металообробній, фармацевтичній, при виробництві пластмас, синтетичних волокон, мила. Більшість хімічних реакцій відбувається в розчинах, живі організми складаються з розчинів - кров, лімфа, міжклітинна рідина, цитоплазма. ІІІ. Актуалізація опорних знань Наведіть приклади розчинів, з якими ви зустрічаєтеся в повсякденному житті. ІV. Вивчення нового матеріалу 1. Поняття про розчини. Демонстрація: в хімічні стакани з водою поміщаємо кухонну сіль, цукор, мідний купорос, пісок, олію. Бесіда: - Як змінюється стан речовини в стакані з водою? - Чому відбувається зміна забарвлення води? - Як впливає перемішування на швидкість розчинення речовин? - Чи змінюються властивості розчинника? При цьому вода набуває нових властивостей: у неї з'являється смак, колір, змінюється щільність, температура кипіння і інше. Отримана рідина вже не є водою. Це розчин. Розчин - це гомогенна суміш речовин. Профільтруємо розчини - сіль, цукор, купрум сульфат - не вдається відділити від води. Ці розчини прозорі і однорідні. Це істинні розчини. Їх основна ознака — однорідність. При розчиненні піску у воді отримуємо суміш з частинками речовини, вона непрозора і неоднорідна. Частинки поступово осідають на дно, тому що пісок не розчиняється. При фільтруванні вони залишаються на фільтрі. При розчиненні речовин відбувається їх подрібнення і розсіювання в об'ємі розчину. Усі розчини інакше називають дисперсними системами. У розчині частинки однієї речовини рівномірно розподілені між частинками іншої. У розчині завжди міститься розчинник (дисперсне середовище) і розчинена речовина (дисперсна фаза). Групова робота: Роздивиться етикетки мінеральних вод і солодких напоїв, визначте їх якісний і кількісний склад. Питання для обговорення: - Чи мають розчини постійний хімічний склад? 2. Класифікація дисперсних систем Залежно від ступеня подрібнення речовин розрізняють наступні системи: - завись; - колоїдний розчин; - істинний розчин.
3. Класифікація грубодисперсних систем за агрегатним станом середовища і фази..
4. Значення розчинів Без яких природних розчинів неможливе життя людини? Назвіть фізіологічно важливі розчини. Назвіть галузі хімічної промисловості, в яких використовуються розчини. V. Узагальнення знань Бесіда: - Чому річкова, колодязна і тала вода мають різний смак? - Яка з них найбільш чиста з хімічної точки зору? - Від яких домішок у воді можна позбутися фільтруванням, відстоювання, дистиляцією? - У будівництві застосовують так званий цементний розчин. Його компонентами є цемент, пісок і вода. Чи можна назвати цю суміш розчином з наукової точки зору? - Поясніть, чому в інструкціях до лікарських препаратів у формі суспензій та емульсій завжди є вказівка: «Перед вживанням ретельно збовтати». - Чи можна стверджувати, що соки полуниці, чорної смородини є розчинами і містять кілька розчинених речовин? VI. Підсумок уроку. «Мікрофон»:Я уявляю розчин як...? VII. Домашнє завдання. Опрацювати параграф підручника, вивчити визначення. Творче завдання: написати есе про значення розчинів VIII. Оцінювання роботи активних учнів, аргументація оцінок.
|
Пошук
|