Субота, 27.04.2024, 08:52
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії

Меню
Фотощоденник
Опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 549

Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугів

Тема. Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугів

Мета: ознайомити учнів з фізичними властивостями основ; закріпити знання про класифікації основ на розчинні й нерозчинні; розширити знання учнів про хімічні властивості класів неорганічних сполук на прикладі основ; показати дію лугів на індикатори; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей основ.

Тип уроку: поглиблення й розширення знань.

Методи та прийоми: розповідь учителя, демонстраційний експеримент, лабораторні досліди, демонстрування презентації.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, таблиця «Правила техніки безпеки в кабінеті хімії», ряд активності металів, хімічні реактиви, презентація "Основи".

ХІД УРОКУ

I.   Організація класу

II.  Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

• Який клас неорганічних сполук називається основами?

• На які дві групи поділяються основи?

За допомогою таблиці розчинності наведіть приклади розчинних і нерозчинних основ. (Кілька учнів по ланцюжку виписують на дошці формули основ.)

• Назвіть записані основи за сучасною українською номенклатурою. (По ланцюжку наступні учні називають основи.)

• Використовуючи свої знання про кислоти та розуміючи, що основи є їх протилежністю, спрогнозуйте, які хімічні властивості проявлятимуть основи.

1)   Взаємодія з кислотами.

2)   Взаємодія з кислотними оксидами.

3)   Взаємодія із солями.

І за цим планом будемо вивчати властивості основ.

IV. Вивчення нового матеріалу

1.   Лабораторний дослід № 3. Дія лугів на індикатори

Акуратно в перший ряд капаємо по дві краплі натрій гідроксиду, у другий ряд — по дві краплі кальцій гідроксиду. Далі в перше заглиблення з кислотами додаємо одну краплю метилового оранжевого, у друге — одну краплю лакмусу, у третє — одну краплю фенолфталеїну.

На основі спостережень заповнюємо таблицю.

 

Метиловий

оранжевий

Лакмус

Фенолфталеїн

Нейтральний

Оранжевий

Фіолетовий

Безбарвний

NaOH

Жовтий

Синій

Малиновий

Ca(ОН)2

Жовтий

Синій

Малиновий

Висновок. У розчинах лугів метиловий оранжевий набуває жовтого забарвлення, лакмус — синього, фенолфталеїн — малинового. Отже, розчини лугів можна визначити з допомогою індикатора.

2.   Демонстрація 7. Хімічні властивості основ

На початку уроку ми припустили, які властивості повинні мати основи. Перевіримо на практиці.

Дослід 1. Взаємодія лугів з кислотними оксидами

Збираємо прилад для одержання вуглекислого газу. Одержаний газ пропускаємо крізь розчин кальцій гідроксиду.

— Яку ознаку реакції спостерігаємо? (Утворенняня осаду) Записуємо рівняння реакції.

CO2 + Ca(OH)2 → CaCO3 + H2O

Укажіть тип реакції. (Реакція обміну)

Дослід 2. Взаємодія лугів з кислотами

•  Як називається ця реакція? (Нейтралізації)

•  Яка речовина допоможе побачити, що реакція відбулася? (Індикатор)

У дві пробірки наливаємо NaOH і Ca(OH)2, додаємо фенолфталеїн. А потім по краплях знебарвлюємо розчин хлоридною кислотою. Пропонуємо учням записати рівняння реакцій:

NaOH + HCl → NaCl + H2O

Ca(OH)2 + 2HCl → CaCl2 + 2H2O

Дослід 3. Взаємодія лугів із солями

У дві пробірки наливаємо CuSO4, Al2 (SO4), потім по краплях додаємо розчин їдкого натру.

—  Які ознаки реакції спостерігаємо? (Утворення нерозчинного осаду)

Запишемо рівняння реакції:                                                                  CuSO4 + 2NaOH → Na2SO4 + Cu(OH)2

                                                                                                                   Al2(SO4)3 + 6NaOH → 2Al(OH)3 + 3Na2SO4

 

Усі наші припущення про властивості лугів підтвердилися практично. (Розглядаємо відповідно до пунктів плану.)

VЗакріплення вивченого матеріалу

Завдання 1. Здійснити перетворення:

CaO → Ca(OH)2 → CaSO4 ← H2SO4 ← SO3

Знання властивостей класів неорганічних сполук дозволяє нам припустити, з допомогою яких реакцій можна одержати ту чи іншу речовину.

CaO + H2O → Ca(OH)2                     Ca(OH)2 + H2SO4 → CaSO4 + 2H2O

SO3 + H2O → H2SO4                          H2SO4 + Ca(OH)2 → CaSO4 + H2O

Завдання 2. Здійснити перетворення:

а) Mg → MgO → Mg(NO3)2 → Mg(OH)2

б) Ba → BaO → Ba(OH)2 → Ba(NO3)2

VI. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи. Здійснити перетворення:

BaO → Ba(OH)2 → BaCO3 ← H2CO3 ← CO2

Вхід на сайт
Пошук
Наші друзі











Освіта в Українi