Меню
Фотощоденник
Опитування
|
Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугівТема. Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугів Мета: ознайомити учнів з фізичними властивостями основ; закріпити знання про класифікації основ на розчинні й нерозчинні; розширити знання учнів про хімічні властивості класів неорганічних сполук на прикладі основ; показати дію лугів на індикатори; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей основ. Тип уроку: поглиблення й розширення знань. Методи та прийоми: розповідь учителя, демонстраційний експеримент, лабораторні досліди, демонстрування презентації. Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, таблиця «Правила техніки безпеки в кабінеті хімії», ряд активності металів, хімічні реактиви, презентація "Основи". II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності • Який клас неорганічних сполук називається основами? • На які дві групи поділяються основи? За допомогою таблиці розчинності наведіть приклади розчинних і нерозчинних основ. (Кілька учнів по ланцюжку виписують на дошці формули основ.) • Назвіть записані основи за сучасною українською номенклатурою. (По ланцюжку наступні учні називають основи.) • Використовуючи свої знання про кислоти та розуміючи, що основи є їх протилежністю, спрогнозуйте, які хімічні властивості проявлятимуть основи. 1) Взаємодія з кислотами. 2) Взаємодія з кислотними оксидами. 3) Взаємодія із солями. І за цим планом будемо вивчати властивості основ. 1. Лабораторний дослід № 3. Дія лугів на індикатори Акуратно в перший ряд капаємо по дві краплі натрій гідроксиду, у другий ряд — по дві краплі кальцій гідроксиду. Далі в перше заглиблення з кислотами додаємо одну краплю метилового оранжевого, у друге — одну краплю лакмусу, у третє — одну краплю фенолфталеїну. На основі спостережень заповнюємо таблицю.
Висновок. У розчинах лугів метиловий оранжевий набуває жовтого забарвлення, лакмус — синього, фенолфталеїн — малинового. Отже, розчини лугів можна визначити з допомогою індикатора. 2. Демонстрація 7. Хімічні властивості основ На початку уроку ми припустили, які властивості повинні мати основи. Перевіримо на практиці. Дослід 1. Взаємодія лугів з кислотними оксидами Збираємо прилад для одержання вуглекислого газу. Одержаний газ пропускаємо крізь розчин кальцій гідроксиду. — Яку ознаку реакції спостерігаємо? (Утворенняня осаду) Записуємо рівняння реакції. CO2 + Ca(OH)2 → CaCO3 + H2O Укажіть тип реакції. (Реакція обміну) Дослід 2. Взаємодія лугів з кислотами • Як називається ця реакція? (Нейтралізації) • Яка речовина допоможе побачити, що реакція відбулася? (Індикатор) У дві пробірки наливаємо NaOH і Ca(OH)2, додаємо фенолфталеїн. А потім по краплях знебарвлюємо розчин хлоридною кислотою. Пропонуємо учням записати рівняння реакцій: NaOH + HCl → NaCl + H2O Ca(OH)2 + 2HCl → CaCl2 + 2H2O Дослід 3. Взаємодія лугів із солями У дві пробірки наливаємо CuSO4, Al2 (SO4), потім по краплях додаємо розчин їдкого натру. — Які ознаки реакції спостерігаємо? (Утворення нерозчинного осаду) Запишемо рівняння реакції: CuSO4 + 2NaOH → Na2SO4 + Cu(OH)2 Al2(SO4)3 + 6NaOH → 2Al(OH)3 + 3Na2SO4
Усі наші припущення про властивості лугів підтвердилися практично. (Розглядаємо відповідно до пунктів плану.) V. Закріплення вивченого матеріалу Завдання 1. Здійснити перетворення: CaO → Ca(OH)2 → CaSO4 ← H2SO4 ← SO3 Знання властивостей класів неорганічних сполук дозволяє нам припустити, з допомогою яких реакцій можна одержати ту чи іншу речовину. CaO + H2O → Ca(OH)2 Ca(OH)2 + H2SO4 → CaSO4 + 2H2O SO3 + H2O → H2SO4 H2SO4 + Ca(OH)2 → CaSO4 + H2O Завдання 2. Здійснити перетворення: а) Mg → MgO → Mg(NO3)2 → Mg(OH)2 б) Ba → BaO → Ba(OH)2 → Ba(NO3)2 VI. Домашнє завдання Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи. Здійснити перетворення: BaO → Ba(OH)2 → BaCO3 ← H2CO3 ← CO2 |
Пошук
|