Тема. Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугів
Мета: ознайомити учнів з фізичними властивостями основ; закріпити знання про класифікації основ на розчинні й нерозчинні; розширити знання учнів про хімічні властивості класів неорганічних сполук на прикладі основ; показати дію лугів на індикатори; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей основ.
Тип уроку: поглиблення й розширення знань.
Методи та прийоми: розповідь учителя, демонстраційний експеримент, лабораторні досліди, демонстрування презентації.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, таблиця «Правила техніки безпеки в кабінеті хімії», ряд активності металів, хімічні реактиви, презентація "Основи".
II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
• Який клас неорганічних сполук називається основами?
• На які дві групи поділяються основи?
За допомогою таблиці розчинності наведіть приклади розчинних і нерозчинних основ. (Кілька учнів по ланцюжку виписують на дошці формули основ.)
• Назвіть записані основи за сучасною українською номенклатурою. (По ланцюжку наступні учні називають основи.)
• Використовуючи свої знання про кислоти та розуміючи, що основи є їх протилежністю, спрогнозуйте, які хімічні властивості проявлятимуть основи.
1) Взаємодія з кислотами.
2) Взаємодія з кислотними оксидами.
3) Взаємодія із солями.
І за цим планом будемо вивчати властивості основ.
1. Лабораторний дослід № 3. Дія лугів на індикатори
Акуратно в перший ряд капаємо по дві краплі натрій гідроксиду, у другий ряд — по дві краплі кальцій гідроксиду. Далі в перше заглиблення з кислотами додаємо одну краплю метилового оранжевого, у друге — одну краплю лакмусу, у третє — одну краплю фенолфталеїну.
На основі спостережень заповнюємо таблицю.
|
Метиловий оранжевий |
Лакмус |
Фенолфталеїн |
Нейтральний |
Оранжевий |
Фіолетовий |
Безбарвний |
NaOH |
Жовтий |
Синій |
Малиновий |
Ca(ОН)2 |
Жовтий |
Синій |
Малиновий |
Висновок. У розчинах лугів метиловий оранжевий набуває жовтого забарвлення, лакмус — синього, фенолфталеїн — малинового. Отже, розчини лугів можна визначити з допомогою індикатора.
2. Демонстрація 7. Хімічні властивості основ
На початку уроку ми припустили, які властивості повинні мати основи. Перевіримо на практиці.
Дослід 1. Взаємодія лугів з кислотними оксидами
Збираємо прилад для одержання вуглекислого газу. Одержаний газ пропускаємо крізь розчин кальцій гідроксиду.
— Яку ознаку реакції спостерігаємо? (Утворенняня осаду) Записуємо рівняння реакції.
CO2 + Ca(OH)2 → CaCO3 + H2O
Укажіть тип реакції. (Реакція обміну)
Дослід 2. Взаємодія лугів з кислотами
• Як називається ця реакція? (Нейтралізації)
• Яка речовина допоможе побачити, що реакція відбулася? (Індикатор)
У дві пробірки наливаємо NaOH і Ca(OH)2, додаємо фенолфталеїн. А потім по краплях знебарвлюємо розчин хлоридною кислотою. Пропонуємо учням записати рівняння реакцій:
NaOH + HCl → NaCl + H2O
Ca(OH)2 + 2HCl → CaCl2 + 2H2O
Дослід 3. Взаємодія лугів із солями
У дві пробірки наливаємо CuSO4, Al2 (SO4), потім по краплях додаємо розчин їдкого натру.
— Які ознаки реакції спостерігаємо? (Утворення нерозчинного осаду)
Запишемо рівняння реакції: CuSO4 + 2NaOH → Na2SO4 + Cu(OH)2
Al2(SO4)3 + 6NaOH → 2Al(OH)3 + 3Na2SO4
Усі наші припущення про властивості лугів підтвердилися практично. (Розглядаємо відповідно до пунктів плану.)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 1. Здійснити перетворення:
CaO → Ca(OH)2 → CaSO4 ← H2SO4 ← SO3
Знання властивостей класів неорганічних сполук дозволяє нам припустити, з допомогою яких реакцій можна одержати ту чи іншу речовину.
CaO + H2O → Ca(OH)2 Ca(OH)2 + H2SO4 → CaSO4 + 2H2O
SO3 + H2O → H2SO4 H2SO4 + Ca(OH)2 → CaSO4 + H2O
Завдання 2. Здійснити перетворення:
а) Mg → MgO → Mg(NO3)2 → Mg(OH)2
б) Ba → BaO → Ba(OH)2 → Ba(NO3)2
VI. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи. Здійснити перетворення:
BaO → Ba(OH)2 → BaCO3 ← H2CO3 ← CO2