|
Статті
Програма з хімії 10 клас 1ч.
10-й клас
(4 год на тиждень, усього 140 годин із них 15 год – резервних)
НЕОРГАНІЧНА ХІМІЯ
К-ть годин
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до загальноосвітньої підготовки учнів
|
|
Розділ І. Повторення та поглиблення основних теоретичних питань курсу основної школи
|
20
|
Класифікація хімічних елементів і речовин. Властивості основних класів неорганічних сполук. Обчислення за хімічними рівняннями маси, кількості речовини, об’єму реагентів і продуктів реакції.
Сучасні уявлення про будову атомів.
Нукліди. Ізотопи.
Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.
Менделєєва.
Характеристики атомів елементів: радіус атома, електронегативність і закономірності зміни їх у періодах і групах.
Будова електронних оболонок атомів елементів І-ІV періодів періодичної системи. Електронна та графічноелектронна конфігурації атомів s-, p-, d-елементів.
Характеристика хімічного елемента за його положенням у періодичній системі та будовою атома. Хімічний зв’язок. Ковалентний, йонний, металічний, водневий зв’язки, механізми їх утворення. Атомні, молекулярні, йонні, металічні кристалічні ґратки. Залежність фізичних властивостей речовин від їхньої будови.
Валентність і ступінь окиснення елементів у основному та збудженому станах атомів. Окисновідновні реакції.
Розчини. Процес розчинення речовин. Характеристики кількісного складу розчинів: масова частка та молярна концентрація розчиненої речовини. Обчислення молярної концентрації розчину.
Гідроліз водних розчинів солей.
|
Учень (учениця) називає
- хімічні елементи та їх сполуки; наводить приклади:
- s-, p-, d-елементів;
- сполук з різним типом кристалічних ґраток;
- розчинів;
- різних випадків гідролізу; формулює означення:
- основних класів неорганічних сполук з точки зору електролітичної дисоціації;
- ізотопів, електронегативності, радіусу атома;
- окисно-відновних реакцій;
- розчинів, масової частки розчиненої речовини, молярної концентрації;
- гідролізу солей;
- сучасне означення періодичного закону; характеризує
- хімічні елементи за їх положенням у періодичній системі та будовою атомів; складає:
- електронні та графічно-електронні формули атомів елементів;
- рівняння відповідних хімічних реакцій;
- схеми електронного балансу окисно-відновних реакцій; класифікує
- хімічні елементи та речовини; пояснює:
- механізми утворення різних типів хімічних
зв’язків;
- теплові явища при розчиненні речовин; обґрунтовує:
- закономірності змін будови атомів елементів та їх властивостей у періодичній системі;
- залежність фізичних властивостей речовин від їх будови; прогнозує
- фізичні властивості речовин у залежності від їх будови;
експериментально розв’язує задачі
- на генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук;
|
|
|
виготовляє
- розчини солі заданої молярної концентрації; визначає
- реакцію середовища водних розчинів солей; обчислює:
- масу, кількість речовини, об’єм реагентів і продуктів реакції за рівнянням реакції;
- молярну концентрацію речовини у розчині; дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів.
|
|
Розрахункові задачі:
- Обчислення молярної концентрації розчиненої речовини у розчині.
- Обчислення за хімічними рівняннями реакцій маси, кількості, об’єму реагентів і продуктів реакції.
Демонстрації:
- Таблиці: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва (короткий і довгий варіанти); розчинності кислот, основ і солей у воді; ряд електронегативностей елементів.
- Моделі кристалічних ґраток.
- Теплові явища при розчиненні концентрованої сульфатної кислоти (кристалічного натрій гідроксиду) та амоній нітрату.
- Зміна кольору при розчиненні безводного купрум(ІІ) сульфату.
- Зміна об’єму при розчиненні спирту у воді.
Лабораторні досліди.
1. Гідроліз водних розчинів солей і визначення їхнього середовища. Практичні роботи:
- Узагальнення відомостей про основні класи неорганічних сполук.
- Виготовлення розчину солі заданої молярної концентрації.
Міжпредметні зв’язки: математика: найменше спільне кратне; фізика: атом, атомне ядро, ядерна модель атома, електрон, йон; формула густини рідини; біологія: хімічні елементи найважливіші для організму людини; основи здоров’я: необхідність контролю за якістю води, повітря, харчових продуктів.
|
|
Розділ ІІ. Неметалічні елементи та їхні сполуки
|
7
|
Тема 1. Гідроген. Водень
Гідроген. Місце у періодичній системі. Будова атома. Ізотопи.
Поширеність Гідрогену в природі
Водень. Склад молекули і будова речовини. Добування. Фізичні та хімічні властивості: взаємодія з неметалами, металами, оксидами металів, етеном(етиленом) та етином (ацетиленом). Застосування водню. Об’ємні відношення газів у хімічних реакціях. Закон об’ємних відношень газів. Розрахунки за законом об’ємних відношень газів
|
Учень (учениця) називає
- ізотопи та сполуки Гідрогену; формулює
- закон об’ємних відношень газів; характеризує:
- Гідроген за його місцем у періодичній системі та будовою атома;
- поширеність у природі;
- фізичні та хімічні властивості водню;
- способи добування; складає:
- електронну та графічно-електронну формули атома Гідрогену;
- рівняння відповідних хімічних реакцій;
- схеми електронного балансу окисно-відновних реакцій; обґрунтовує
- місце Гідрогену в періодичній системі;
|
|
|
- валентність та ступені окиснення; оцінює
- роль водню як екологічно чистого палива; експериментально
- добуває, збирає і перевіряє водень на чистоту; обчислює
- об’єм речовин у хімічних реакціях за законом об’ємних відношень газів;
дотримується правил безпечного поводження з воднем.
|
|
Розрахункові задачі.
3. Розрахунки за законом об’ємних відношень газів. Демонстрації:
- Добування водню в лабораторії та способи його збирання.
- Перевірка водню на чистоту.
- Горіння водню в кисні.
- Взаємодія водню з купрум(ІІ) оксидом. Практичні роботи:
3. Відновні властивості водню.
Міжпредметні зв’язки:
математика: пропорція, пряма пропорційна залежність; фізика: об’єм та одиниці об’єму; біологія: біологічна роль Гідрогену в живих системах.
|
13
|
Тема 2. Елементи VІІ-А групи
(галогени)
Загальна характеристика елементів групи: Флуор, Хлор, Бром, Йод.
Поширеність їх у природі.
Хлор як проста речовина. Склад молекули і будова речовини. Фізичні властивості хлору. Способи добування хлору.
Хімічні властивості хлору: взаємодія з воднем, металами, водою, лугами, метаном, етеном і етином. Поняття про ланцюгову реакцію. Хлорна вода. Застосування хлору.
Гідроген хлорид. Склад молекули і будова речовини. Фізичні властивості. Добування та застосування гідроген хлориду (хлороводню).
Хлоридна кислота. Фізичні та хімічні властивості: взаємодія з металами, з основними та амфотерними оксидами та гідроксидами, солями. Хлориди. Розчинність хлоридів у воді. Якісна реакція на хлорид-іони. Застосування хлоридної кислоти та хлоридів.
Обчислення за рівнянням хімічної
|
Учень (учениця)
називає
- елементи-галогени та їхні сполуки; наводить приклади
- основних природних сполук галогенів та їх родовищ в Україні;
формулює
- означення вільного радикалу; характеризує:
- елементи та прості речовини галогенів;
- фізичні та хімічні властивості галогенів, хлоридної кислоти, хлоридів;
- способи добування хлору;
- поширеність галогенів у природі;
- практичне значення галогенів та їхніх сполук, вплив на довкілля; складає:
- електронні та графічно-електронні формули атомів галогенів;
- рівняння відповідних хімічних реакцій;
- схеми електронного балансу окисно-відновних реакцій; пояснює:
- сутність ланцюгових реакцій на прикладі взаємодії хлору з воднем;
- біологічну роль галогенів та їхніх сполук; порівнює:
- елементи галогени за їхнім положенням в періодичній системі і будовою атомів;
|
|
реакції маси або кількості речовини продукту, якщо один з реагентів узято в надлишку.
Фтор, бром і йод. Порівняння фізичних і хімічних властивостей простих речовин: взаємодія з металами, воднем, водою. Якісні реакції на бромід-, йодид-іони, йод. Застосування сполук Флуору, Брому та Йоду. Біологічне значення галогенів.
Проблема охорони довкілля від забруднення сполуками Хлору.
|
- фізичні та хімічні властивості їхніх сполук; експериментально визначає
- хлорид-, бромід-, йодид-іони та йод; розв’язує
- експериментальні задачі; обчислює
- масу, об’єм (газуватих речовин), або кількість речовини продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один з реагентів узято в надлишку;
дотримується правил безпечного поводження з хлорною, бромною, йодною водою, хлоридною кислотою.
|
|
Розрахункові задачі:
4. Обчислення маси, об’єму (газуватих речовин), або кількості речовини продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один з реагентів узято в надлишку.
Демонстрації:
- Зразки хлору, брому, йоду, сполук галогенів.
- Сублімація йоду.
- Добування гідроген хлориду та розчинність його у воді.
- Хімічні властивості хлоридної кислоти.
- Витіснення галогенів один одним із розчинів галогенідів. Лабораторні досліди:
2. Якісні реакції на хлорид-, бромід-, йодид-іони та йод.
Практичні роботи:
- Хімічні властивості хлоридної кислоти.
- Розв’язування експериментальних задач „Сполуки галогенів”.
Міжпредметні зв’язки: біологія: біологічна роль галогенів, значення хлоридної кислоти для травлення в шлунку; географія: нерудні корисні копалини України; основи здоров’я: захворювання, що виникають внаслідок нестачі йоду в організмі, наслідки уражання шкіри та очей хімічними речовинами.
|
14
|
|
|
|
Категорія: Мої статті | Додав: Юленька (26.09.2017)
|
Переглядів: 544
| Рейтинг: 0.0/0 |
|
|